زاهدان سلامت

زاهدان سلامت

النظافة من الإيمان

سلامت عبارت است از تامین رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی ، نه فقط عضو به این ترتیب کسی را که {صرفا} بیماری جسمی نداشته باشد ، نمی توان فرد سالمی دانست ، بلکه شخص سالم کسی است که از سلامت روح نیز برخوردار و از جهت اجتماعی نیز در آسایش باشد، زیرا پژوهشهای علمی نشان داده است که ممکن است ریشه و علت بسیاری از ناتواناییهای جسمی ، نابسامانی های فکری و عاطفی باشد مثلا امروزه معتقدند که دلهره ها و بسیاری از احساسات عاطفی انسان می تواند عامل مهمی در ایجاد زخم معده باشد .

قرآن کریم سلامتی روان و رسیدن به آرامش را یاد و ذکر خدا دانسته که:
"الا بذکرالله تطمئن القلوب" آنان که ایمان آوردند ، آرام گیرد دلهای ایشان به یاد خدا ، همانا به یاد خدا آرام گیرد دلها تنها با ذکر و بندگی اوست که می توان روانی سالم پیدا کرد و امروزه در بین دانشمندان و روانشناسان علم جدید گرایشهایی پیدا شده که بهترین وسیله ای که می توان بوسیله آن به آرامش و سلامت روان دست یافت، ایمان و یاد و توجه به خداوند است . زیرا آنها معتقدند که در ایمان به خدا نیروی فوق العاده ای وجود دارد که نوعی قدرت معنوی به انسان متدین می دهد و او را در تحمل سختیها ی زندگی کمک می کند و از نگرانی و اضطراب دور می کند.
ما به پیروی از مکتب حیا ت بخش اهل بیت علیهم الصلوه و السلام ، بر این باوریم که چون انسان برای هدف والای عبودیت و بندگی خلق شده :جن و انس را نیافریدیم جز برای آنکه مرا بپرستند.
جسم و روح آدمی به صورت امانتی الهی در اختیار او قرار گرفته و او موظف است که در حفظ و سلامتی آن بکوشد. هرگونه تلاش در این زمینه وقتی در راستای عبودیت باری تعالی می باشد، خود عبادت است. از این رو بر اهل بصیرت مخفی نیست که هر آنچه به عنوان بهداشت و درمان و پایداری ارزش آدمی سفارش شده ، همزمان ما را متوجه بهداشت روان و سلامت روح و یاد پروردگار می کند .
پیامبر فرمود مسواک وسیله پاکیزه کردن دهان و خشنودی پروردگار است، آن را سنت و مستحب موکد قرار داده است و در آن سود بی شماری برای ظاهر و باطن هر کس که اندیشه کند، می باشد. آنچنان که با مسواک ناپاکی و آلودگی دندانها را از غذا و طعام می زدایی، نجاست و پلیدی گناهانت را هم با گریه و زاری، فروتنی و عبادت وبا طلب بخشش از خدا در سحرگاهان پاک گردان. ظاهرت را از نجاست و باطنت را از کدورت نافرمانی ها فقط برای خدا پاک گردانيد.

اسلام با تکیه بر منبع پر فیض وحی نه تنها دستورات بهداشتی را مورد تایید قرار داده است، بلکه خود عالی ترین دستورات بهداشتی را صادر کرده است. پرچم پر افتخار: النظافه من الایمان. نظافت و پاکیزگی جزئی از ایمان است چراغ راهنمای اهل ایمان قرار داده است تا عمل به دستورات بهداشتی مورد همگان قرار گیرد. اسلام با این کلام نورانی، نقش پاکیزگی و بهداشت را به تمامی مسلمانان و پیروان این مکتب حیات بخش اعلام کرده است.بنابراين اعتقاد و پيروي از دستورات دين مبين اسلام ،همواره سالم خواهيم ماند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: دكتر ايرج ضاربان ׀ تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , zareban.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com