زاهدان سلامت

زاهدان سلامت

النظافة من الإيمان

شیر یک مادر كاملا سالم با تغذیه ی مناسب، غذایی كامل و بی نظیر برای نوزاد است كه در چند ماه اول زندگی هیچ غذای دیگری نمی تواند جای آ‌ن را بگیرد. تغذيه با شير مادر، سالانه جان يك ميليون كودك را از مرگ نجات می‌دهد و شير مادر عاملی برای ارتقای سطح سلامت كودكان محسوب می‌شود. همچنین تمام منابع موثق علمی جهان، از جمله سازمان بهداشت جهانی، دپارتمان بهداشت انگلیس و آ‌كادمی متخصصان اطفال امریكا و... تغذیه با شیر مادر را توصیه كرده اند.

متجاوز از 14 قرن است كه در آموزشهای اسلامی با جامع ترین ، زیباترین و قوی ترین انگیزش ها ، نكات مهمی درباره شیر مادر در قالب توصیه ها و آموزشها مطرح شده است . آگاهی از این توصیه ها و استفاده به جا از آنها كارآمدترین و مؤثرین انگیزه های ترویج تغذیه كودكان با شیر مادر را در پی خواهد داشت.. قرآن در آيات 233 سوره بقره(اين آيه به اعتباری، مهمترين آيه در خصوص شيرمادر است)، 15 سوره احقاف، 14سوره لقمان ، 23 سوره نساء(اين آيه ناظر به ارتباط خويشاوندی رضائی است)، 6 سوره طلاق، 2 سوره حج، 7 و 12 سوره قصص به صورت مستقيم به اهميت تغديه با شير مادر اشاره كرده است.

مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند این برای كسی است كه بخواهد دوران شیر خوارگی را كامل سازد.(سوره بقره آ‌یه 233)در آ‌یه دیگری از قرآ‌ن كریم به اهمیت و ارزش غذایی آ‌غوز(كلستروم) یا شیر غلیظ روزهای نخست پس از تولد نوزاد اشاره شده است: ما به مادر موسی الهام كردیم كه او را شیر ده و هنگامی كه بر او ترسیدی، او را در دریای نیل بیفكن و نترس و غمگین مباش.(سوره قصص آ‌یه 7)

همچنین در روایات نیز اهمیت این موضوع بیان شده است: حضرت علی(ع) فرموده اند: برای فرزند، شیری با بركت تر و بهتر از شیر مادر، نیست. همچنين از امام جعفر صادق(ع) نقل شده كه آغوش چپ مادر، جايگاه مناسب‌تر شيرخوار است و در تحقيقات دانشگاه كورنل، نيز ثابت شده است كه به دليل آنكه سمت چپ آدمی جايگاه قلب او است و ارتباط كودك وابسته به ضربان قلب مادر است، سمت چپ در شير دادن به كودك افضل می‌باشد. و نیز آ‌ن حضرت فرموده اند: مدت شیر دهی 21 ماه است و هر آ‌ن چه كمتر از این مدت باشد پس نقصانی بر حق شیر خوار وارد شده و اگر خواستید شیردهی را به آ‌خر برسانید باید مدت دو سال كامل باشد.

همه اين سفارشات و مطالب علمی در حالی مطرح می‌شود كه اسلام بيش از 14 قرن است كه بر اهميت تغذيه كودك با شير مادر تأكيد كرده و خداوند در آيات قرآن به طور مستقيم به آن اشاره كرده و احاديث مهمی در اين زمينه نقل شده است . در آموزشهای اسلامی با جامع ترین ، زیباترین و قوی ترین انگیزش ها ، نكات مهمی درباره شیر مادر در قالب توصیه ها و آموزشها مطرح شده است . آگاهی از این توصیه ها و استفاده به جا از آنها كارآمدترین و مؤثرین انگیزه های ترویج تغذیه كودكان با شیر مادر را در پی خواهد داشت.

 


نظرات شما عزیزان:

daneshju
ساعت22:41---30 فروردين 1391
ba in aslan moafeg nistim

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: دكتر ايرج ضاربان ׀ تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , zareban.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com